Kunnallisjärjestön sivu

Kokoomuksen Kurikan kunnallisjärjestö

TOIMINTAKERTOMUS VUODESTA 2019

Kokoomuksen Kurikan kunnallisjärjestö kokoontui vuonna 2019 kolmesti: lakisääteisiin kevät- ja syyskokoukseen sekä yhteen yleiskokoukseen. Kunnallisjärjestön hallitus kokoontui kaksi kertaa.

Kokouksiin osallistumisaktiivisuus ei ollut kovin hyvä, joten suora tiedotuskanava jokaiseen jäsenyhdistykseen toimi välttävästi.

Keväällä 14. huhtikuuta 2019 järjestettiin Suomen 38. eduskuntavaalit, ja niissä valittiin kansanedustajat eduskuntaan vaalikaudelle 2019–2023. Jalasjärven Kokoomus ry:n jäsen Aku Autio oli Kurikan ehdokkaana vaaleissa, ja sai 1298 ääntä. Hän ei tullut valituksi, mutta hän toimii nyt valituksi tulleen Janne Sankelon avustajana eduskunnassa. Valituista kansanedustajista naisia oli 92, mikä oli enemmän kuin koskaan aiemmin. Edellinen ennätys oli vuodelta 2011, jolloin naisia valittiin eduskuntaan 85.

Kokoomus keräsi 16,1 % kannatuksen Kurikassa kolmanneksi suurimpana puolueena. Kannatuksen laskua tuli vain 0,1 prosenttiyksikköä vuoden 2015 eduskuntavaaleihin verrattuna. Eniten ääniä keräsi Keskusta (31,4 %) ja Perussuomalaiset (25,2 %). Neljänneksi tullut SDP sai äänistä 11 %.

EU-vaalit pidettiin toukokuun lopulla. Keskusta sai eniten ääniä (29,7 %), Perussuomalaiset 21, 8 % ja Kokoomus 19,7 %. Edellisiin EU-vaaleihin verrattuna Kokoomus sai reilun 2 prosenttiyksikön kannatuksen nousun. (äänestysprosentti oli 35,5 %).

Kunnallisjärjestö valmistautui myös maakuntavaaleihin. Suostumus ehdokkuuteen oli jo seitsemältä henkilöltä, mutta sitten vaalit peruttiin Sipilän hallituksen erottua.

Ministerivierailuita vuoden aikana oli kaksi, molemmat osana vaalipiirin eduskuntavaalikampanjaa. Valtiovarainministeri Petteri Orpo vieraili Kurikan Kampuksella helmikuussa ja opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen Cafe Mocassa maaliskuussa. Lokakuulla järjestettiin Intolassa piirin puheenjohtajaehdokkaille paneeli.

Kuntavaalien 2021 keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin täyden ehdokaslistan saaminen; jokainen kaupunginosa, ikä, ammatit ja sukupuoli edustettuna. Työ aloitettiin vuoden 2019 syksyllä.

Jokaisesta Kurikan kaupunginosasta nimetään vaalipäällikkö: Jalasjärvi nimesi jo syksyllä-19 Mervi Rannan.

Puolueen vaaliteemat muokataan paikalliseksi kun ne julkaistaan.

Osallistuttiin Kurikassa järjestettyihin suuriin tapahtumiin: Jurvan markkinoille ja Aukusti-markkinoille. Lisäksi Kokoomuksen toimintapäivä järjestettiin lokakuussa Kurikassa. Läsnä oli uusi Pohjanmaan kokoomuksen piirihallituksen puheenjohtaja Jesse Luhtala ja piirin toiminnanjohtaja Riikka Varila.

Kurikassa 5.3.2020

Kunnallisjärjestön hallitus